OmaUB ja asiakkuus

OmaUB ja asiakkuus

Haluamme rakentaa pitkäaikaisia ja luottamuksellisia asiakassuhteita, joissa kokeneet asiantuntijamme huolehtivat asiakkaidemme yksilöllisistä tavoitteista ja tarpeista. Helpottaaksemme asioiden hoitamista olemme koonneet alle usein kysyttyjä kysymyksiä sekä vastauksia niihin.

 

Uutta OmaUB:ssa – Yhteisöasiakkaan kirjautuminen ja edustettavat asiakkuudet

Uutta OmaUB:ssa – Parempaa raportointia ja uusia toiminnallisuuksia

 

Yhteyshenkilöt ja yhteydenotot

Sijoitusasiantuntijoiden puhelinnumerot on koottu sivulle Henkilöstön yhteystiedot.

Sijoituksia koskevissa asioissa voit olla yhteydessä suoraan omaan yhteyshenkilöösi tai vaihtoehtoisesti soittaa numeroon 09 2538 0320.

Otathan muissa asioissa ensisijaisesti yhteyttä sähköpostitse sijoita@unitedbankers.fi tai puhelimitse 09 2538 0300.

Asiakkuus ja asiakkuuden avaaminen

 

Useimpien asiakkuuteesi liittyvien asioiden hoitaminen onnistuu sujuvasti OmaUB-verkkopalvelussamme. Palveluun kirjaudutaan verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Myös aiemmin luodut käyttäjätunnukset ja salasanat ovat edelleen käytettävissä, mutta suosittelemme verkkopankkitunnuksien käyttämistä

 

Miten avaan henkilöasiakkuuden?

UB:n henkilöasiakkaaksi voi rekisteröityä OmaUB-palvelussa. Palvelun kautta voit tehdä vaivattomasti sijoituksia suoraan verkossa ja seurata salkkusi kehitystä. OmaUB-palvelusta saat kattavat raportit ja hoidat asiakkuuteesi liittyvät asiat sähköisesti. Mikäli käytössäsi ei ole verkkopankkitunnuksia tai sinulla on kysyttävää palvelun käytöstä, otathan yhteyttä.

 

Miten avaan yritysasiakkuuden?

Mikäli haluat avata yrityksellesi asiakkuuden, voit jättää yhteydenottopyynnön tai olla yhteydessä sijoitusasiantuntijoihimme.

 

Miten päivitän yhteystietoni?

Jos osoitteesi, puhelinnumerosi, sähköpostiosoitteesi tai pankkitilisi numero on muuttunut, päivität yhteystietosi sujuvasti OmaUB-palvelussa Asiakastiedot-välilehdellä.

Henkilöasiakkaiden osoitetiedot päivittyvät UB:lle automaattisesti väestötietojärjestelmän kautta.

Mikäli sinulla ei ole pääsyä OmaUB-palveluun, otathan yhteyttä omaan yhteyshenkilöösi tai myynnin tukeen.

  • Myynnin tuki, sijoita@unitedbankers.fi | puh. 09 2538 0320

 

Minua on pyydetty allekirjoittamaan sopimus, kuinka toimin?

Allekirjoitusta odottavat sopimukset löytyvät OmaUB-palvelun Sopimukset-välilehdeltä. Sopimusten allekirjoittamiseen tarvitset joko verkkopankkitunnukset tai mobiilivarmenteen.

 

Minua on pyydetty päivittämään sijoituskokemusta ja varojen alkuperää kartoittavat tietoni, kuinka toimin?

Voit päivittää tietosi vaivattomasti OmaUB-palvelun Asiakastiedot-välilehdeltä. Mikäli varojen alkuperätiedot ovat vanhentuneet tai lomakkeelle on tullut uusia sääntelyn edellyttämiä kysymyksiä, palvelumme pyytää automaattisesti niiden päivittämistä.

 

Jos haluat tutustua etukäteen kysymyksiin, löydät ne alla olevien PDF-lomakkeiden kautta. Halutessasi voit kerätä tiedot valmiiksi, tallentaa itsellesi ja syöttää tiedot OmaUB-palveluun.

 

Asiakkaan sijoituskokemus ja varojen alkuperä, yksityishenkilöt »

Asiakkaan sijoituskokemus ja varojen alkuperä, yritykset ja muut yhteisöt »

 

Mikäli käytössäsi ei ole verkkopankkitunnuksia tai sinulla on kysyttävää palvelun käytöstä, otathan yhteyttä yhteyshenkilöösi.

 

Miksi sijoituskokemus ja varojen alkuperä tulee päivittää?

Sijoituspalvelua tarjoavan yhtiön on lain edellyttämällä tavalla selvitettävä asiakkaan sijoituskokemus ja -tietämys sekä sijoitustoimintaan käytettävien varojen alkuperä. Tietoja tarvitaan, jotta UB voi toimia asiakkaan edun kannalta parhaalla mahdollisella tavalla. Tämän vuoksi uusien asiakkaiden tulee täyttää asiakkaan tuntemistiedot ennen asiakkuuden avaamista ja/tai ensimmäisen toimeksiannon tekemistä. Myös olemassa olevia asiakkaita pyydetään päivittämään muuttuneet tiedot.

 

Minua on pyydetty tunnistautumaan sähköisesti, kuinka toimin?

Voit tunnistautua sähköisesti OmaUB-palvelussa joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Kirjaudu palveluun ja valitse Edusta toista asiakkuutta.

OmaUB-palvelu: tunnukset, kirjautuminen ja dokumentit

Miten kirjaudun OmaUB-verkkopalveluun?

Sekä henkilö- että yhteisöasiakkaat kirjautuvat OmaUB-palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillaan tai mobiilivarmenteella. Myös aiemmin luodut käyttäjätunnukset ja salasanat ovat edelleen käytettävissä, mutta suosittelemme verkkopankkitunnuksien käyttämistä.

Mikäli käytössäsi ei ole verkkopankkitunnuksia eikä mobiilivarmennetta tai sinulla on kysyttävää palvelun käytöstä, otathan yhteyttä yhteyshenkilöösi.

  • sijoita@unitedbankers.fi | puh. 09 2538 0300

 

Olen sekä yritys- että yksityisasiakas, voinko nähdä molempien sijoitukset samalla kirjautumisella?

OmaUB-palvelun Asiointirooli-valikossa näet kaikki asiakkuudet, joihin sinulla on edustusoikeus.

 

Minulle on tullut dokumentti OmaUB-palveluun, mikä se on?

Dokumentit ovat yleensä sijoituksiin liittyviä raportteja, kuten salkku-, kulu- tai veroraportteja.

Pääset lukemaan raportit kirjautumalla OmaUB-palveluun verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

 

Minulla ei ole OmaUB-tunnuksia tai olen unohtanut ne, kuinka toimin?

Voit aina kirjautua palveluun joko verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Tämän jälkeen voit halutessasi luoda uuden salasanan, jos sinulla on ollut sellainen jo aiemmin.

  • Myynnin tuki, sijoita@unitedbankers.fi | puh. 09 2538 0320

 

Yritän kirjautua OmaUB:hen, mutta saan virheilmoituksen

Jos saat virheilmoituksen, kannattaa yrittää hetken kuluttua uudelleen. Myös kirjautuminen toisella selaimella voi auttaa. Mikäli virheilmoitus toistuu, otathan meihin yhteyttä. Virheen selvittämistä helpottavat tieto ajankohdasta sekä kuvaus virhetilanteesta (esimerkiksi kuvakaappaus virheilmoituksesta).

  • sijoita@unitedbankers.fi | puh. 09 2538 0300

Omat sijoitukseni ja rahastojen arvot

Mistä näen omat sijoitukseni?

Omat sijoituksesi näet kirjautumalla OmaUB-palveluun joko verkkopankkitunnuksilla, mobiilivarmenteella tai käyttäjätunnuksella ja salasanalla.

 

Mistä löydän salkkuni tai sijoitusteni tiedot?

Näet sijoitustesi tiedot kuten nykyarvon, hankintahinnat, arvonkehityksen sekä salkkutapahtumat OmaUB-palvelun Sijoitukset-välilehdeltä.

 

Tarvitsen salkkuraportin, kuinka toimin?

Viimeisin salkkuraporttisi on OmaUB-palvelun Raportit-välilehdellä. Voit myös tilata salkkuraportin sähköpostitse.

  • sijoita@unitedbankers.fi

 

Mistä näen rahastojen arvot? Kuinka jokin rahasto menestyy?

Rahastojen arvoja voit seurata Rahastojen arvot -sivulla. Rahastojen omilta sivuilta löydät myös jokaisen rahaston kuukausi- tai kvartaalikatsauksen sekä paljon muuta tietoa rahastoistamme.

Siirry Rahastot-sivulle ja valitse rahasto.

Toimeksiannot, merkinnät ja lunastukset

Miten teen toimeksiannon – merkinnät ja lunastukset?

Toimeksiannon voit tehdä kirjautumalla OmaUB-palveluun verkkopankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Mikäli sinulla ei ole käytössä verkkopankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta tai asioit yritysasiakkaana, voit kirjautua palveluun käyttäjätunnuksella ja salasanalla sekä vahvistaa toimeksiannon PIN-koodilla.

Toimeksianto onnistuu myös erillisellä toimeksiantolomakkeella, jonka saat yhteyshenkilöltäsi tai sijoitusasiantuntijoiltamme.

• sijoita@unitedbankers.fi | puh. 09 2538 0320

 

Mistä löydän rahastojen merkintäpäivät?

Rahastojen merkintäpäivät ja -aikataulut näet jokaisen rahaston omalta sivulta.
Siirry Rahastot-sivulle ja valitse rahasto.

 

Milloin voin lunastaa sijoitukseni?

Rahastokohtaiset lunastusajankohdat ja aikataulut näet jokaisen rahaston omalta sivulta. Siirry Rahastot-sivulle ja valitse rahasto.

Lunastaaksesi tai myydäksesi muita sijoituskohteita, kuten strukturoituja sijoitustuotteita, joukkovelkakirjoja ja osakkeita, olethan yhteydessä yhteyshenkilöösi tai sijoitusasiantuntijoihimme.

• sijoita@unitedbankers.fi | puh. 09 2538 0320

Asiakasvaratili ja varojen siirrot

Mikä on asiakasvaratili ja miten saan sen käyttööni?

Asiakasvaratili on tarkoitettu UB:n asiakkaiden käteisvarojen säilyttämiseen. Tilillä olevia varoja säilytetään tilin omistajana olevan asiakkaan lukuun. Voit maksaa asiakasvaratiltä rahastomerkintöjä ja strukturoituja sijoitustuotteita.
Mikäli haluat avata UB:lle asiakasvaratilin, sinulla tulee olla myös arvo-osuustili tai rahasto-omistuksia UB:lla. Säilytyksen ja asiakasvaratilin käyttöönoton yhteydessä solmitaan säilytyssopimus. Apua saat omalta yhteyshenkilöltäsi tai asiakashallinnostamme.

• asiakashallinto@unitedbankers.fi | puh. 09 2538 0300

 

Miten siirrän varoja asiakasvaratilille?

United Bankers -konsernissa on kesäkuun 2024 alussa toteutettu laaja tietojärjestelmäuudistus, jonka seurauksena myös tilisiirrot omalle asiakasvaratilille muuttuvat. Uudistuksen myötä saat käyttöösi salkkukohtaisen viitenumeron, joka ohjaa tekemäsi siirron asiakasvaratilillesi.

 

Kirjauduttuasi OmaUB-palveluun valitse välilehti Asiakastiedot ja sieltä osio Pankkitilit ja talletus – Talletus asiakasvaratilille. Saat näkyviisi salkut, joihin on liitettynä asiakasvaratili. Kun valitset salkun ja syötät summan, ilmoittaa palvelu tietojen perusteella salkkukohtaisen viitenumeron. Halutessasi voit myös käyttää palvelusta löytyvää virtuaaliviivakoodia maksun suorittamiseen.


Mikäli olet saanut laskelman, jossa on viitenumero, käytä aina tilisiirrossa olevaa viitenumeroa.

 

Katso kuvallinen ohje sivulta Uutta OmaUB:ssa – Parempaa raportointia ja uusia toiminnallisuuksia

 

Miten siirrän rahaa asiakasvaratililtäni?

Voit lähettää siirtopyynnön OmaUB-palvelun Viestit-osion kautta. Ilmoita viestissäsi siirrettävä summa, haluamasi siirtopäivä sekä tilinumero, jolle haluat varat siirrettävän. 

Rahastojen tuotonmaksut

UB:n rahastojen tuotonmaksut

UB:n rahastojen tuotto-osuuksien maksu suoritetaan keväisin. Tuotot maksetaan asiakkaille joko rahana, tai tuotto-osuuksilla merkitään uusia osuuksia. Maksutapa riippuu siitä, kumman vaihtoehdon asiakas on ilmoittanut UB Rahastoyhtiölle.

• Rahastoyhtiö perii tuotonmaksun yhteydessä veron ennakonpidätyksenä sekä ilmoittaa maksetut tuotot verottajalle.

Mikäli asiakas haluaa joistain rahastoista tuotto-osuudet rahana mutta toisissa rahastoissa käyttää tuotto-osuudet uusien rahasto-osuuksien merkintään, on asiakkaalle avattava tätä varten erilliset salkut.


Kevään 2024 rahastojen tuotonmaksut

Metsä, metsärahastot ja lupa-asiat

Oletko kiinnostunut metsärahastoista?

Kysymyksiisi vastaavat sijoitusasiantuntijamme.

  • sijoita@unitedbankers.fi | puh. 09 2538 0320

 

Harkitsen metsätilani myyntiä, keneen voin olla yhteydessä?

Ostamme jatkuvasti metsätiloja eri puolilta Suomea. Otamme rahastoihimme vastaan myös apporttisijoituksia. Likvidi rahastomuotoinen sijoitus on hyvä vaihtoehto tilanteissa, joissa metsään sijoitettua pääomaa halutaan lunastaa vain osittain tai jakaa metsäomaisuus esimerkiksi perikunnan kesken. Metsätilojen myyntikysymyksiin vastaavat metsätiimiimme asiantuntijat.


Luvat, oikeudet, metsästysasiat, tienkäyttöoikeudet, ojitukset ja muut metsään liittyvät lupa-asiat

Metsästykseen, tienkäyttöön ja muihin lupiin sekä oikeuksiin liittyviin kysymyksiin vastaavat metsätiimiimme asiantuntijat.

Kuolinpesän asioiden hoitaminen

Miten hoidan kuolinpesän asioita?

Läheisen menettäminen on tilanne, joka surun keskelläkin vaatii omaisilta paljon käytännön järjestelyitä.

Ohjeita kuolinpesän asioita hoitavalle -dokumentista löydät vastaukset useimpiin kysymyksiin. Apua saat jättämällä yhteydenottopyynnön tai olemassa yhteydessä sijoitusasiantuntijoihimme.

 

Etkö löytänyt vastausta kysymykseesi?

Lähetä meille kysymyksesi niin vastaamme siihen mahdollisimman pian.